Er wordt inderdaad te snel gereden. Het is niet meer veilig.
De maximumsnelheid van 50km/u zou strikt moeten worden nageleefd resp. afgedwongen in de bebouwde kom.
In de dorpscentra rond scholen, café's, winkels, winkelcentra, station, parochiecentra, sporthal, publieke ruimtes, en andere drukke plaatsen, zou een permanente zone 30 ingericht moeten worden. Veiligheid van de buurtbewoners en van de zwakke weggebruikers moet opnieuw op de eerste plaats gezet worden.
Daarnaast zou ik erop willen aandringen dat in sommige drukke straten waar nu nog 70 km/u mag gereden worden, de maximum snelheid om veiligheidsredenen teruggebracht wordt naar 50 km/u.
In Doffen is er zo 'n onveilige verkeerssituatie. Die straat wordt regelmatig gebruikt door verkeer van en naar Umicore en Oh'Green, ook door vrachtwagens. En dat terwijl fietsers (waaronder kinderen en oudere mensen) fietsen op een smal dubbel (!) richtingsfietspad zonder enige fysieke afscheiding tussen het auto (en vrachtwagen) verkeer en de fietsers. En dat terwijl auto 's en vrachtwagens op 50cm afstand komen voorbijgereden aan 70 km/u en dikwijls ook nog veel sneller. Dit is duidelijk een onveilige situatie.
De maximum snelheid in Doffen zou moeten worden beperkt tot 50 km/u, met een duidelijke (oplichtende) aanduiding van de maximum snelheid.
Alle aangrenzende straten (zoals Vierhuizen, Gerheze,...) hebben trouwens al een maximum snelheid van 50 km/u. Dezelfde maximumsnelheid van 50 km/u in Doffen maakt de verkeerssituatie daar veel veiliger en duidelijker.
Verdergaand op de vorige vraag: waarom vind je de door jou voorgestelde zone 30 een goed idee?
Op drukke plaatsen is het, om veiligheidsredenen, niet meer dan logisch dat de maximum snelheid wordt beperkt tot 30 km/u.