/
We krijgen geregeld meldingen van inwoners dat er op bepaalde plaatsen te snel gereden wordt. Heel wat gemeenten in Vlaanderen kiezen op bepaalde plaatsen voor een permanente zone 30. Waar zou jij dit voorstellen in Olen? Waar helemaal niet?
Veel gemeenten in Vlaanderen maken hun zone 30 ook te groot waardoor ze hun effect verliezen! In Sint-Jozef-Olen pleit ik tegen zone 30. In de andere 2 centrum’s kan dat wel maar dan niet te uitgebreid en met dynamische borden als dat kan.
Verdergaand op de vorige vraag: waarom vind je de door jou voorgestelde zone 30 een goed idee?
Aan de kerk in OLV Olen en op de markt in Olen centrum moet je wel traag rijden om alles gezien te hebben als bestuurder.
De weginrichting en het wegbeeld helpen weggebruikers om zich correct in het verkeer te gedragen. Bv.: straten met wegversmallingen, hagen tussen rijweg en fietspad, bomen langs de rijweg... Welke goede voorbeelden in Olen ken jij?
De recente wijziging aan de sint-sebastiaanstraat is een enorme verbetering. Daar is het fiets en gemotoriseerd verkeer nu aangenaam gescheiden. Maar over versmallingen kan ik niet veel goeds zeggen. De versmallingen in OLV centrum, de Leemanslaan, de Distelstraat, de Bulestraat, zijn frustrerend en gevaarlijk. Die in de Leemanslaan zelfs levensgevaarlijk. Mensen rijden daar hun spiegels en velgen kapot! Voor boeren wordt het ook als maar moeilijk zich door straten te begeven.
Verdergaand op de vorige vraag: waarom zijn deze wegen een voorbeeld?
De sint-sebastiaanstraat is een voorbeeld o.w.v. het prachtig asfalt en gescheiden fietspad.